Sitouta henkilöstöä Starbucksin tavoin

30.11.2015

Fountain Park osallistui Turun ammattikorkeakoulun Corporate Social Responsibility -kurssille pitämällä vierailuluennon, jolla Anu Kokko kertoi yritysten sidosryhmäyhteistyöhön liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Osana kurssia opiskelijat kirjoittivat tekstin sidosryhmien osallistamisesta, ja tekstit on julkaistu Fountain Parkin nettisivuilla.

Talouselämässä toukokuussa kirjoitetussa artikkelissa käsiteltiin Deloitten tekemää tutkimusta, jonka mukaan henkilöstön sitouttaminen koettiin maailmanlaajuisesti haasteellisena. Toimittaja Antti Lehmusvirta haastatteli Kauppalehden artikkeliin Questbackin Juhamatti Muuraiskangasta, jonka mukaan palautteen vastaanottaminen ja antaminen mahdollistaa johtamisen kehittämisen.

Starbucks loi useita vuosia sitten asiakaspalautteen keräämiseen tarkoitetun suositun My Starbucks Idea -sivuston. Palautekanava toimii Starbucksin mukaan idealla: ”Share. Vote. Discuss. See.” Asiakkaat saavat jakaa kehitysehdotuksiaan mihin tahansa Starbucksin toimintaan liittyen, joita muut asiakkaat voivat äänestää ja kommentoida ja parhaat ideat toteutetaan. Mielestäni loistava tapa sitouttaa asiakkaita.

Voisiko asiakaspalautteen keräämiseen luotua sivustoa käyttää myös yrityksen sisäisesti?

Idea olisi siis palautesivusto, joka on koko henkilökunnan käytettävissä ja jota voi jakaa osioihin esimerkiksi aihepiirien tai osastojen mukaan. Sivusto voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka Facebook-ryhmän tyyppinen tila yrityksen intranetissä. Työntekijä voi käydä kirjoittamassa ideansa, jota muut voivat kommentoida ja painaa peukkua ylös tai alas. ”Palautelaatikkoon” jätetyt kommentit saavat olla vapaamuotoisia ja kaikenlaiset ideat ovat tervetulleita. Ideoita tai palautetta voisi jättää myös anonyymisti ja esimiehet ovat tietysti myös aktiivisesti mukana keskustelussa.

Palautesivusto voisi mahdollistaa sekä sisäisen että ulkoisen toiminnan kehittämisen. Aivan eri osastolla työskentelevällä työntekijällä saattaa hyvinkin olla esimerkiksi loistavia markkinointi-ideoita ja asiakaspalvelijat kuulevat päivittäin suoraa palautetta asiakkailta. Tällainen palaute ei usein taida saavuttaa johtoporrasta.

Tarkoituksena on, että kyseessä ei ole yksittäinen kysely vaan jatkuva palautekanava, jolla saadaan oikeasti aikaan tuloksia. Jaa. Äänestä. Keskustele. Näe.

Voisiko toimia?

Kirjoittaja Jenna Lindén opiskelee yrittäjyyttä Turun ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmassa ja on kiinnostunut erityisesti henkilöstöjohtamisesta ja työhyvinvoinnista. Tämän lukuvuoden 2015-2016 hän opiskelee henkilöstöjohtamista ja kansainvälistä johtamista Iso-Britannian Southamptonissa. Blogiteksti on osa Turun ammattikorkeakoulun Corporate Social Responsibility -kurssia.