Kestävän kaupankäynnin luento 5.4.2016

20.04.2016

Nykyiset kulutustottumuksemme ja kaupankäynnin käytäntömme ovat monelta osin ongelmallisia niin ympäristön kuin ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta. Monet yritykset kiinnittävät kuitenkin liiketoiminnassaan vastuullisuuteen erityistä huomiota ja panostavat siihen merkittävästi. Esimerkkeinä tästä oli Turun AMK:lla 5.4. vierasluennoitsijoina Nurmi Clothing -yrityksen perustaja Anniina Nurmi sekä Froosh Oy:n Anna Hagemann Rise.

 

DSC_1273

DSC_1336

Nurmi Clothing pyrkii edistämään kestävää kulutusta vaatealalla esimerkiksi suosimalla ajatonta designia ja ympäristöystävällisiä materiaaleja. Nurmi muistuttaa kuitenkin, että vaatealalla on vielä paljon ongelmia ja pelkästään pienet muutokset raaka-aineissa tai valmistusprosessissa eivät riitä. Kulutustottumusten täytyisi muuttua radikaalisti, jotta ala kehittyisi. Nurmi keskittyykin tällä hetkellä vaatevuokrauspalvelun kehittämiseen.

DSC_1262

DSC_1276

Smoothieita valmistava Froosh panostaa vastuullisuuteen erityisesti raaka-aineiden hankinnassa. Koska yrityksen käyttämistä hedelmistä reilusti yli puolet hankitaan kehitysmaista, kokee yritys tärkeäksi tukea paikallisia viljelijöitä sekä heidän yhteisöjään jopa infrastruktuuria kehittämällä. Froosh uskookin vakaasti, että kehitysmaiden oloja saadaan parannettua nimenomaan paikallista kaupankäyntiä tukemalla, eikä niinkään kehitysapua tarjoamalla.

DSC_1302

DSC_1338

Luennon järjesti We Are! Projekti.