Opiskelijat brändäsivät huusseja Afrikan markkinoille

09.10.2015
Challenge voittajien on helppo hymyillä! Ryhmään kuuluivat Katja Kontturi, Nhi Dinh, Joshua Scott, Mikko Jaakonsaari ja Julia Schrader. (Kuva: Sara Malve)

Challenge Turku goes Green innovaatioleiri keräsi 8.-9.10. Kaarinan Piispanrantaan korkeakouluopiskelijoita Turusta ja Satakunnasta etsimään luovia ideoita kuivasanitaatioyrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Leirin aikana opiskelijat työskentelivät kansainvälisissä ryhmissä ja paras idea palkittiin 24 tuntia kestävän leirin lopussa. Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoista koostuva voittajaryhmä ideoi yritykselle pelisovelluksen, jonka avulla voidaan levittää kuivakäymälöiden hyvää sanomaa Ghanassa.

 Toista kertaa järjestettävällä leirillä oli tällä kertaa teemana sosiaaliset innovaatiot ja vastuullisuus. Toimeksiantajayritys Finneco Solutions tähtää Afrikan markkinoille kuivasanitaatiotuotteillaan ja haki innovaatioleiriltä tuoreita ideoita tuotteidensa brändäykseen. Kuivakäymälät ovat Ghanassa vielä varsin tuntemattomia ja niihin liittyy monia ennakkoluuloja.

Challenge voittajien on helppo hymyillä! Ryhmään kuuluivat Katja Kontturi, Nhi Dinh, Joshua Scott, Mikko Jaakonsaari ja Julia Schrader. (Kuva: Sara Malve)
Challengen voittajien on helppo hymyillä! Ryhmään kuuluivat Katja Kontturi, Nhi Dinh, Joshua Scott, Mikko Jaakonsaari ja Julia Schrader. (Kuva: Sara Malve)

Voittajaryhmä innovoi yritykselle pelisovellusta, joka tavoittaisi hauskuudellaan uusia asiakkaita. Sovelluksen avulla voitaisiin myös kerätä rahaa kuivasanitaation kehittämiseen Ghanassa. Ryhmän opiskelijat tulivat Suomesta, Englannista, Saksasta ja Vietnamista.

– Pidin erityisesti voittajaryhmän innovatiivisesta tavasta yhdistää pelillisyys kuivasanitaatiobisnekseen. Voisimme oikeasti ottaa käyttöön ryhmän idean pienin muutoksin, sanoo Hanna Takala Finneco Solutions yrityksestä.

Opiskelijoiden innovaatiopotentiaali hyödyksi yrityksille

Startup-yritys aloittaa tuotteidensa markkinoinnin Ghanassa marraskuussa. Yrityksen edustajat olivat tyytyväisiä leiriläisten kehittämiin monipuolisiin ideoihin, jotka ulottuivat tapahtumista ghanalaisten jalkapallotähtien hyödyntämiseen sekä erilaisiin some-kampanjoihin.

– Challenge Turku Greenin kaltaiset uudet opiskelu- ja innovointitavat ovat keinoja, joilla pk-yritykset voivat hyödyntää opiskelijoiden kekseliäisyyttä toimintansa kehittämisessä. Leirin tuloksena asiakasyritys saa käyttöönsä tuoreita ideoita ja käyttökelpoisia ratkaisuja, kertoo Turun ammattikorkeakoulun projektipäällikkö ja leirin tuomari Jonna Heikkilä.

Challenge Turku goes Greenillä oli mukana 50 opiskelijaa eri puolilta maailmaa. (Kuva: Sara Malve)
Challenge Turku goes Greenillä oli mukana 50 opiskelijaa eri puolilta maailmaa. (Kuva: Sara Malve)

 

Katso parhaita paloja leiriltä koottuna Storify -tarinaksi kuvin ja sanoin.
[View the story ”Challenge Turku goes Green 2015” on Storify]